El nostre logotip

dijous, 12 de novembre del 2015

Pic de la Dona (2.704) Pic de Bacivers (2.845) Pic de Bastiments (2.881) (Ripollés) 26/07/2015

Teníem moltes ganes de fer un dels cims mes emblemàtics del Pirineu Gironí, es tracta del Pic de Bastiments  amb 2.881m així que vam agafar el cotxe i cap a Setcases. Sortim de Llinars agafant la C-35 direcció Granollers, anem a buscar la ja coneguda C-17 que porta fins a Ripoll, un cop arribats a aquesta població (Ripoll) girem a la dreta a la primera rotonda per anar direcció Camí Reial/C-26, desprès agafem la carretera N-260. Continuem tot recte i travessem la població de Sant Joan de les Abadesses, un cop passat aquest bonic poble a la rotonda agafarem direcció C-38 fins ven arribar a Camprodon on girarem a l'esquerra per agafar la GIV-5264 que ens durà fins a Setcases (població molt maca per visitar) i un cop aquí ja només ens queda fer el tram de pujada fins a les pistes d’esquí de Vallter 2000 (entre 8 i 10 kilòmetres penso) i ja haurem arribat al nostre destí. Des de Llinars trigarem només 1.55 minuts a arribar sense gairebé tràfic ja que vam sortir d'hora.

Deixem el cotxe al pàrquing de les pistes d'esquí, agafem les motxilles, preparem el GPS i comencem la sortida d'avui, fa un dia fabulós, el sol comença a escalfar de debò, la ruta la iniciem sortint per la part de darrera del bar, direcció el Pic de la Dona (primer Cim del dia).

A l'esquerra el Gra de Fajol Petit hi ha la dreta el Gra de Fajol Gran.

Ja podem divisar el gegant Bastiments al fons.

Hi ha bastant gent sempre en aquesta ruta, es una de les mes concorregudes d'aquesta part del Pirineu juntament amb la part de Nuria.

Anirem seguint durant una estona aquesta marca del GR.

El camí es estret però no te massa dificultat, només el desnivell de pujada que ens agafa una mica freds al començament, anem pujant en direcció NE.

Acabem de començar i ja preveiem que serà un gran dia de Muntanya!

Hem d'arribar fins a la Portella de Mantet on gaudirem d'unes vistes espectaculars i un cop aquí hem de fer un gir cap a l'esquerra, aquest Coll esta situat a uns 2.425m.

En aquest punt ja podem veure el Pic de la Dona a la part dreta.
Si continuéssim rectes per aquest sender arribaríem al Canigó.

Tenim unes vistes extraordinàries ja des de el Coll, a un costat el Canigó al fons, a l'altre el Pic de la Dona i Bastiments, desprès el Gra de Fajol i si mirem rectes cap a la vall podem veure Montserrat i el Montseny si el dia es força clar.

Jessica para que hem de girar a l'esquerra, ja se que vols anar al Canigó....

El primer objectiu del dia, el Pic de la Dona!

Arribem a un trencant on podem triar difernts recorreguts, observem el Puig deTres Esteles, el Canigó i els Plans de Campmagre. Nosaltres agafem cap a l'esquerra on comença una pujada mes dura plena de pedra, estem a 30 minuts aproximadament del primer Cim.

Pujant cap al Pic de la Dona, al fons el Canigó.

Vista de la carretera que puja fins a les pistes d'esquí.

Bastiments a la dreta i Gra de Fajol a l'esquerra.

Jo amb el Canigó al fons, quines ganes d'anar-hi.

Veiem com puja més gent darrera nostre, per davant també i havia gent, és un tram força transitat. Les vistes són fantàstiques als 360°, el cel es ven clar i per la nostra sort no aire que moltes vegades això és el que més emprenya i fa que tinguis més fred en aquests moments.

Jessica amb un Hito molt gran de pedra al Pic de la Dona.

Pic de la Dona 2.704m

Un cop hem fetes les fotografies al Pic de la Dona i aprofitat per menjar i veure una mica ens dirigim ara cap al Circ de Bacivers, la part que més m'agrada d'aquesta ruta és que en tot moment veiem el recorregut que hem d'anar seguint, és una ruta fàcil de fer, ja que és molt orientativa.

Vista de l'estació d'esquí de Vallter 2000.

Ens trobem amb un petit tram més rocós...

Un paisatge espectacular!

El Circ de Bacivers és cada cop més a prop, a mesura que anem caminant la vista és més bonica, abans d'arribar al petit Estany de Bacivers ens trobem amb el primer Isard del dia i també amb un parell de caus de Marmotes, a nosaltres ens encanta veure sempre aquests animalots.

Isard

Cau de Marmota

Estany de Bacivers

A veure que diu el GPS......

Sempre bé de gust veure aquests estanys tan macos en mig de la muntanya, estan formats a causa del desgel de l'hivern, l'aigua és molt freda i en alguns d'aquests estanys i sòl haver petits peixos com ara les Truites.

Espècie de Monòlit.

Ens trobem aquest fantàstic refugi, ven reconstruït justament a l'inici de la forta pujada cap al pic de Bacivers, ens espera un tram molt dur amb un fort desnivell. El camí es ven ple de pedres però és molt intuïtiu, ja que és prou marcat a causa del pas de la gent.

Estany de Bacivers amb el grandiós Bastiments darrere.

Aprofito una parada per agafar aire mentre anem pujant per canviar l'objectiu de la càmera, trec el de 18-55 i poso el de 55-200 per poder fer unes fotografies de tot el cim des de molt més a prop. Podem observar tot el trànsit de gent que hi ha dalt de tot.

Es pot veure la Creu plena de gent.

La pujada que encara hem de fer per la part dreta....

Ja hem arribat al pic de Bacivers situat a 2.845 m, continuem gaudint de les espectaculars vistes que ens delecta aquest segon cim, duem un bon ritme tot i que parem de tant en tant per deixar aquests paisatges immortalitzats amb la nostra càmera. A aprofitàrem aquí per tornar a menjar alguna cosa abans de reprendre el camí cap a Bastiments.

Un cim més conquistat.

Cim de Bacivers 2.845 m

Un cop continuem cap a Bastiments si fem una mica la vista enrere, podem veure el pic de la Dona al fons, el camí es veu molt clarament sempre amb el Canigó a l'horitzó. Tindrem un descans durant aquesta part del recorregut, ja que el camí (part una mica tècnica) per la quantitat de pedra que hi ha a terra pica cap avall abans d'afrontar la grimpada final fins al cim.

Pic de la Dona 2.704 m

El Puigmal al fons amb els seus 2.913 m

Per la seva cara NO Bastiments és pràcticament vertical.

Fem algunes fotografies més mentre iniciem l'última pujada forta del dia, el color de l'aigua de l'estany és molt maca, de blau cel diria jo, podem observar a dues persones baix de tot.

Un altre petit Estany que no se on pertany....

Pic de Freser 2.834 m a l'esquerra i Pic de l'Infern 2.869 m. a la dreta.

Tenim el cim a tocar ja mentre uns quants Voltors ens sobrevolen ara, dalt de tot hi ha molta gent. Fem més fotografies dels cims que ens trobem més lluny, no sé quins deuen ser la veritat, alguns suposo que pertanyen a Andorra i d'altres ja a la part de França com ara és el Pic Carlit.

Pic de Bacivers, ja fa estona que l'hem deixat enrere....

Grimpada final.

Aquest últim tram no és massa complicat però això si s'ha d'anar amb molt de compte, ja que una caiguda aquí podria ser fatal. Anirem carenant per sobre les pedres, el pas es ven marcat, només haurem de fer servir les mans en alguna ocasió però com he dit abans no té gaire dificultat a excepció del corresponent desnivell.

Un cop arribats al cim ens trobarem amb dos petits monuments, un Piolet i un Esquí. Farem les corresponents fotografies mentre gaudim dels meravellosos paisatges que ens ofereix aquest cim. Hi ha gent però la justa perquè no estigui massa carregada la cima, des d'aquí dalt podem contemplar perfectament el Circ de Bacivers i veiem també tot el recorregut que duem fet fins ara.

Una mena de refugi paravents on es troba el Piolet i l'esquí.

Jessica amb el Piolet.

Ara ens queda fer un petit tram amb molt de compte per arribar al segon Cim de Bastiments, l'original és aquest primer on hem estat i on és situat el punt geodèsic. Al segon cim es troba la Creu que en el seu dia van posar la gent del Grup Excursionista Gironí durant el seu 75è aniversari, és un tram ple de pedres així que hem de caminar amb molta atenció, la distància aproximada deu ser d'uns 200 metres o una cosa així.

Circ de Bacivers.

Fixo la vista a la part d'avall del circ de Bacivers i li comento a Jessica, mira allà baix hi ha un grup d'almenys 30 Isards!! Vaig canviar corre'ns l'objectiu de la càmera hi vam poder treure algunes fotografies on s'aprecia força be aquests animals tan macos.

Manada d'Isards.

El Canigó amb el Pic de la Dona davant seu.

Vall del Freser

Jo al punt geodèsic situat a 2.881 m

Jessica gaudint de la majestuositat de la Coma de Freser.

Veient això només tenim ganes de caminar més i més.....

De camí a la Creu veiem el punt geodèsic.

Un cim més conquistat, d'aquest ja en teníem moltes ganes!

Plaques commemoratives a la Creu de Bastiments.

Coincidim dalt de tot a la Creu amb una família Francesa la qual són tots molt simpàtics, ens posem a xerrar, ja que ens pregunten pel Refugi d'Ulldeter, duien un mapa molt gran i ven detallat i ens van explicar que feien una setmana sencera caminant pel Pirineu, anaven fent nits als refugis. Els hi faig unes fotos a la Creu i després ells a nosaltres mentre ens tornen a sobrevolar uns Voltors, aquests animalots són impressionants, mai ens cansem de mirar al cel per contemplar com volen.

Ens acomiadem d'aquesta família Francesa i ens posem rumb al Coll de la Marrana situat a 2.530 m. Aquest Coll separa la Vall del Freser amb la Vall del Ter, ara ja tot és baixada però no impedeix que sigui un pèl dura, ja que té un fort pendent i el terra rellisca, s'ha d'anar amb compte. El camí va fent la serp i és prou marcat el terra gràcies al pas de la gent.

Pic de Freser amb el Pic de l'Infern amagat darrere.

El Gran Gegant (Bastiments) ja queda lluny.

Un altre Isard ens observa des de l'horitzó.

D'allà venim si.....

Aprofitarem de nou per fer una parada, descansar i dinar, normalment en aquestes rutes portem uns entrepans i fruita. El sol es ven radiant, sort de la crema protectora que si no.... hi ha força gent al Coll de la Marrana, de cop apareix un grup de nens amb tres monitors, seuen al costat nostre i aprofiten per dinar també, es dirigeixen al refugi d'Ulldeter.

Gra de Fajol.

Iniciem la baixada després de 15 minuts de relaxació, seguim un petit corriol que es troba a peu del Coll, es ven marcat. Hi ha més a més, no et pots perdre, ja que només cal tirar avall cap a les pistes d'esquí, és molt orientatiu. A mitja baixada faríem una altra aturada per refrescar els peus a un petit riuet que travessava el camí, he de dir que l'aigua era molt i molt freda!

Els dos Gra de Fajol també pendents de fer....

L'aigua és molt freda, mig minut i no es pot aguantar més, fa molt de mal.

Nosaltres a mesura que anem perdent metres hem d'anar orientant-nos cap a l'esquerra per anar a trobar una de les pistes d'esquí, si baixem més cap a la dreta (per sota del Gra de Fajol) estaríem seguint el camí que ens duria cap al Refugi d'Ulldeter. De baixada arribem a l'antic Refugi que data de l'any 1909 i que va ser destruït per una allau. Mentre fèiem les fotos vam tenir una sorpresa inesperada però molt divertida a l'hora.... vam veure una Marmota!

Antic refugi d'Ulldeter.

Nou refugi d'Ulldeter.

La veieu a la nostra amiga?

Aquí la teniu! Hola Marmota!

Anem a parar a una de les pistes d'esquí, ara ja podem veure amb molta claredat el punt d'inici de la ruta d'avui, fins i tot veiem el nostre cotxe! Ara només cal baixar tot recte per aquesta pista i ja haurem acabat la fantàstica ruta d'avui.

El pendent és força important i les cames van a la seva......

Uns exemplars maquíssims de Cavalls al Pirineu.

1. Temps total de la ruta: 6.45 m
  2. Temps real en moviment: 4.32 m
  3. Temps aturats: 2.12 m
  4. Distancia: 13,35 Km
  5. Desnivell Positiu: 1001 m
  6. Desnivell Negatiu: 961 m

Pots trobar la ruta al Wikiloc aquí

NOTA: Aquesta ruta és d'alta Muntanya així que s'ha de ser molt prudents, cal fer un seguiment del temps durant aquella setmana en la qual vulgueu anar, cal dur a la motxilla roba d'abric sobretot a la primavera i la tardor i ja no parlem de l'hivern. És molt recomanable dur a sobre un paravent i un impermeable, menjar i aigua, val més portar sempre coses de més que no al contrari, a l'alta muntanya es pot passar molt malament si les condicions del temps no són favorables. Jo recomano dur a la motxilla el següent: Guants, paravents, impermeable, calces per al coll (tipus BUFF), petita farmaciola, menjar, aigua, GPS, mòbil, un petit frontal depenent de la ruta (per si se'ns fa fosc), jersei, mitjons de recanvi, càmera de fotos i ulleres de sol.